Зміст і передмова
ЗМІСТ
ПЕРЕДМОВА .......................................................................................................... 7
1. ПРЕДМЕТ, ЗАВДАННЯ ТА МЕТОДИ КУРСУ ПСИХОЛОГІЇ
ЗДОРОВ’Я .............................................................................................................. 9
1.1. ІСТОРІЯ СТАНОВЛЕННЯ ПСИХОЛОГІЇ ЗДОРОВ’Я ....................... 9
1.2. РОЗВИТОК ПСИХОЛОГІЇ ЗДОРОВ’Я В СУЧАСНОМУ СВІТІ
ТА УКРАЇНІ .................................................................................................. 13
1.3. ПСИХОЛОГІЯ ЗДОРОВ’Я ЯК НАУКА, ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК З
ІНШИМИ ГАЛУЗЯМИ ЗНАНЬ .................................................................. 22
1.4. ПРЕДМЕТ, ОБ’ЄКТ, МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ПСИХОЛОГІЇ
ЗДОРОВ’Я ..................................................................................................... 24
1.5. ЗДОРОВ’Я ЯК СИСТЕМНЕ ПОНЯТТЯ ............................................. 26
1.6. МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕНЬ У ПСИХОЛОГІЇ ЗДОРОВ’Я ................... 33
2. ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ
ОСОБИСТОСТІ .................................................................................................. 48
2.1. ЧИННИКИ ЯКІ ВПЛИВАЮТЬ НА ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ ............. 48
2.2. ПОНЯТТЯ ТА ЗНАЧЕННЯ АДАПТАЦІЇ В ПСИХОЛОГІЇ
ЗДОРОВ’Я ..................................................................................................... 54
2.3. СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА ДЕЗАДАПТАЦІЯ ......................... 62
2.4. ПОНЯТТЯ СТРЕСУ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ
НОРМАЛІЗАЦІЇ СТРЕСУ ........................................................................... 65
2.5. ПАТОГЕННА ПОВЕДІНКА ЛЮДИНИ ТА РОЛЬ
САНОГЕННОГО МИСЛЕННЯ ................................................................... 79
2.6. ВНУТРІШНЬООСОБИСТІСНИЙ КОНФЛІКТ ЯК КРИЗА
ГАРМОНІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ ............................................................... 85
2.7. ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ОСОБИСТІСНИЙ РЕСУРС
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ................................ 96
2.8. ДУХОВНІСТЬ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ПСИХІЧНОГО
ЗДОРОВ’Я ОСОБИСТОСТІ ...................................................................... 100
3. ПОНЯТТЯ ПРО ПСИХОГІГІЄНУ ........................................................... 114
3.1. ПРЕДМЕТ І ЗАВДАННЯ ПСИХОГІГІЄНИ ..................................... 114
3.2. З ІСТОРІЇ РОЗВИТКУ ПСИХОГІГІЄНИ .......................................... 118
3.3. ПСИХОГІГІЄНА ЦИРКАДІАННИХ РИТМІВ ТА ЗНАЧЕННЯ
СНУ ДЛЯ ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ........................... 131
3.4. ОСНОВНІ РОЗДІЛИ ПСИХОГІГІЄНИ ............................................. 143
3.4.1. ВІКОВА ПСИХОГІГІЄНА .............................................................. 147
3.4.2. ПЕДАГОГІЧНА ПСИХОГІГІЄНА АБО ПСИХОГІГІЄНА
ВИХОВАННЯ ТА НАВЧАННЯ ............................................................... 151
3.4.3. ПСИХОГІГІЄНА ПРАЦІ ТА КОЛЕКТИВНОГО ЖИТТЯ ........... 153
3.4.4. ПСИХОГІГІЄНА ПОБУТУ ............................................................. 159
3.4.5. ПСИХОГІГІЄНА СІМ’Ї І СЕКСУАЛЬНОГО ЖИТТЯ ................. 163
3.4.6. СПЕЦІАЛЬНА ПСИХОГІГІЄНА .................................................... 165
4. ПРОФІЛАКТИКА ПСИХІЧНОГО ТА ПСИХОЛОГІЧНОГО
ЗДОРОВ’Я .......................................................................................................... 173
4.1. ПОНЯТТЯ ТА ЗНАЧЕННЯ ПРОФІЛАКТИКИ ПСИХІЧНОГО
ЗДОРОВ’Я ................................................................................................... 173
4.2. ФОРМИ ТА НАПРЯМКИ ПСИХОПРОФІЛАКТИЧНОЇ
РОБОТИ ....................................................................................................... 176
4.3. ПРИНЦИПИ ТА МЕТОДИ ПСИХОПРОФІЛАКТИКИ У
ПСИХОЛОГІЇ ЗДОРОВ’Я ......................................................................... 184
4.4. ПСИХОПРОФІЛАКТИКА ДЕПРЕСИВНИХ ТА СТРЕСОВИХ
СТАНІВ, ПАНІКИ ТА НЕРВОВО-ПСИХІЧНИХ ПОРУШЕНЬ У
РОБОТІ МЕДИЧНОЇ СЛУЖБИ З ОХОРОНИ ПСИХІЧНОГО
ЗДОРОВ’Я ................................................................................................... 194
4.4.1.ПСИХОПРОФІЛАКТИКА ДЕПРЕСІЙ ТА ДЕПРЕСИВНИХ
СТАНІВ У РІЗНОВІКОВИХ ГРУПАХ .................................................... 194
4.4.2. ПСИХОПРОФІЛАКТИКА ПАНІКИ В РІЗНИХ СИТУАЦІЯХ
І В КОВІДНИЙ ПЕРІОД ............................................................................ 200
4.4.3. ПСИХОПРОФІЛАКТИКА НЕРВОВО-ПСИХІЧНИХ
ПОРУШЕНЬ ................................................................................................ 205
5. ПСИХОПРОФІЛАКТИКА ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я В РІЗНИХ
ВІКОВИХ ГРУПАХ .......................................................................................... 228
5.1. ПРОФІЛАКТИКА ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ
ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ТА МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ........................ 228
5.1.1. ПСИХОПРОФІЛАКТИКА ПЕДАГОГІЧНОЇ
ЗАНЕДБАНОСТІ, ШКІЛЬНОЇ ДЕЗАДАПТАЦІЇ ТА
ДИДАКТОГЕНІЇ У ШКІЛЬНІЙ ПСИХОЛОГІЧНІЙ СЛУЖБІ .............. 228
5.1.2. ДИТЯЧІ СТРАХИ ТА ТРИВОЖНІСТЬ ......................................... 236
5.2. ПРОФІЛАКТИКА ЗАЛЕЖНОСТЕЙ, ДЕВІАНТНОЇ ТА
СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ У ПІДЛІТКОВОМУ ТА
ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ .................................................................................. 246
5.2.1. ПРОФІЛАКТИКА АЛКОГОЛЬНОЇ, НАРКОТИЧНОЇ ТА
ТЮТЮНОЗАЛЕЖНОСТІ .......................................................................... 246
5.2.2. ПРОФІЛАКТИКА ІНТЕРНЕТ ТА КОМП’ЮТЕРНОЇ
ЗАЛЕЖНОСТІ ............................................................................................. 251
5.2.3.ПРОФІЛАКТИКА ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ............................ 259
5.2.4. ПРОФІЛАКТИКА СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ ..................... 265
5.3. ПРОФІЛАКТИКА ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я В ДОРОСЛОМУ
ТА ПОХИЛОМУ ВІЦІ ............................................................................... 276
5.3.1. ПСИХОПРОФІЛАКТИКА КУЛЬТОВОЇ ПСИХІЧНОЇ
ЗАЛЕЖНОСТІ ОСОБИСТОСТІ ................................................................ 276
5.3.2. ПСИХОЛОГІЧНА ПРОФІЛАКТИКА ПРОФЕСІЙНОГО
ВИГОРАННЯ У РОБОТІ СЛУЖБИ ПРОФОРІЄНТАЦІЇ ТА
ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ .......................................................................... 279
5.3.3. ПРОФІЛАКТИКА КРИЗИ ПЕРЕДПЕНСІЙНОГО ТА
ПЕНСІЙНОГО ВІКУ .................................................................................. 284
6. ПСИХОКОРЕКЦІЯ ПСИХІЧНОГО ТА ПСИХОЛОГІЧНОГО
ЗДОРОВ’Я .......................................................................................................... 297
6.1. ПСИХОЛОГІЧНА КОРЕКЦІЯ ........................................................... 297
6.2. ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ПСИХОКОРЕКЦІЇ .................................... 304
6.3. ІНДИВІДУАЛЬНА ПСИХОКОРЕКЦІЯ ............................................ 317
6.4. ГРУПОВА ПСИХОКОРЕКЦІЯ .......................................................... 331
6.5. ТРЕНІНГ, ЯК ГРУПОВА ФОРМА ПСИХОКОРЕКЦІЇ ................... 341
6.6. МЕТОДИ ПРОВЕДЕННЯ ПСИХОКОРЕКЦІЙНОГО
ТРЕНІНГУ ................................................................................................... 360
6.6.1. ГРУПОВА ДИСКУСІЯ У КОРЕКЦІЙНОМУ ТРЕНІНГУ ........... 360
6.6.2. ІГРОВІ МЕТОДИ У ПСИХОКОРЕКЦІЙНОМУ ТРЕНІНГУ ..... 363
6.6.3. МЕТОД «КЕЙС-СТАДІ» ................................................................. 369
6.6.4. МЕТОД «ДЕБРИФІНГУ СТРЕСУ КРИТИЧНОГО
ІНЦИДЕНТУ» ............................................................................................. 371
6.6.5. ПРОЕКТИВНИЙ МАЛЮНОК У ТРЕНІНГОВІЙ РОБОТІ ......... 376
6.6.6. МЕТАФОРИЧНІ АСОЦІАТИВНІ КАРТИ У
ПСИХОКОРЕКЦІЙНІЙ РОБОТІ .............................................................. 379
6.6.7. КАЗКА ЯК МЕТОД ПСИХОКОРЕКЦІЇ ........................................ 386
7. САМОРЕГУЛЯЦІЯ ОСОБИСТОСТІ В ПСИХОЛОГІЇ
ЗДОРОВ’Я .......................................................................................................... 399
7.1. ПОНЯТТЯ САМОРЕГУЛЯЦІЇ ТА ОСНОВНІ КОНЦЕПЦІЇ .......... 399
7.2. РОЛЬ САМОВИХОВАННЯ У САМОРЕГУЛЯЦІЇ .......................... 413
7.3. ВИДИ САМОРЕГУЛЯЦІЇ ................................................................... 419
7.3.1. АУТОГЕННЕ ТРЕНУВАННЯ (AT) ................................................ 419
7.3.2. РЕЛАКСАЦІЯ ................................................................................... 425
7.3.3. МЕДИТАЦІЯ ..................................................................................... 428
7.3.4. ДЕСЕНСИБІЛІЗАЦІЯ ...................................................................... 436
7.3.5. ОСОБЛИВІ СТАНИ СВІДОМОСТІ ............................................... 439
7.3.6. САМОНАВІЮВАННЯ ..................................................................... 446
8. ҐЕНДЕРНІ АСПЕКТИ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я
ОСОБИСТОСТІ ................................................................................................ 463
8.1. ПОНЯТТЯ ПРО ҐЕНДЕР ЯК СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ
КОНСТРУКТ ............................................................................................... 463
8.2. РОЛЬ ҐЕНДЕРНИХ СТЕРЕОТИПІВ У ФОРМУВАННІ
ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ........................................................................ 469
8.3. ҐЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ................ 475
8.4. ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ В
ГЕНДЕРНОМУ ВИМІРІ ............................................................................ 481
9. ПСИХОЛОГІЯ ЗДОРОВ’Я У ЛІКУВАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ............. 492
9.1. ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ТА НАПРЯМИ РОБОТИ МЕДИЧНИХ
ПРАЦІВНИКІВ У ЗБЕРЕЖЕННІ ПСИХІЧНОГО ТА
ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я НАСЕЛЕННЯ .................................... 492
9.2. ХАРАКТЕРНІ РИСИ СПІЛКУВАННЯ МЕДИЧНОГО
ПРАЦІВНИКА І ХВОРОГО ...................................................................... 499
9.3. ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗДОРОВ’Я МЕДИЧНОГО ПЕРСОНАЛУ В
ПРОФЕСІЙНІЙ СФЕРІ ПАЛІАТИВНОЇ ТА ХОСПІСНОЇ
ДОПОМОГИ ............................................................................................... 504
10. ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я У ВОЄННИЙ
ЧАС ...................................................................................................................... 515
10.1. ПСИХОЛОГІЯ ВОЄННОГО ЧАСУ ................................................ 515
10.1.1. ВІДЧУТТЯ ПРОВИНИ У ВОЄННИЙ ЧАС ................................. 521
10.1.2. ПРИЙОМИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ САМОДОПОМОГИ
У СХОВИЩІ ................................................................................................... 522
10.2. ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я
ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯ ...................................................................... 525
10.2.1. ПСИХОЛОГІЯ ОСОБИСТОСТІ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯ .. 527
10.2.2. ОСОБЛИВОСТІ ТА ВИДИ ПСИХОЛОГІЧНОГО СТАНУ
ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯ ...................................................................... 530
10.2.3. ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА
ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯ ...................................................................... 540
10.3. ПЕРВИННА ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ПІД ЧАС
ВІЙНИ .......................................................................................................... 544
10.4. ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ПОТЕРПІЛИМ ВІД ТОРТУР .. 549
10.5. ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ У
ВОЄННИЙ ЧАС.......................................................................................... 559
НАВЧАЛЬНО-ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ................................................. 567
ВІДПОВІДІ ДО ТЕСТІВ .................................................................................... 582
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ........................................................... 583
ПЕРЕДМОВА
Здоров’я – це здатність добре виконувати свої життєві функції, необхідна умова активної та нормальної життєдіяльності людини. Здоров’я залежить від багатьох показників – стану середовища, умов життя, праці, соціального положення людини, набуття життєвої гармонійної цілісності психічного і тілесного компонентів. На жаль, сучасна українська людина зорієнтована не на запобігання та профілактику різних захворювань, а навпаки, на їх лікування.
Нині в Україні актуальність психічного здоров’я зумовлена реаліями життя. Сучасні умови життєдіяльності людини пов’язані з низкоюособливостей, які ставлять високі вимоги до індивідуально-психологічних властивостей і психічних функцій організму. В умовах трансформації українського суспільства особливої значущості набувають питання формування самодостатньої, цілісної та внутрішньо гармонійної особистості, однак на тлі суспільних негараздів, нестабільності повсякденних умов життя та труднощів пристосування до них, це є складним завданням. Сучасний світ через свою динамічність та суперечливість створює різноманітні проблеми для людини і владно втручається в її особистісний простір. Соціальний та техніко-технологічний прогрес спричиняє зростання негативного впливу на особистість різних чинників: збільшення повсякденних фізичних та психологічних навантажень; загострення почуттів страху, невизначеності, невпевненості, розгубленості, розчарування тощо. Все це негативно позначається на здоров’ї людини загалом і на психічному здоров’ї зокрема. Враховуючи те, що людське життя є найвищою суспільною цінністю, перед суспільством постає низка актуальних завдань, серед яких найважливішим є вирішення проблеми збереження здоров’я людини, в тому числі й психічного. Саме тому виникає потреба у пошуку шляхів збереження психічного здоров’я людини з урахуванням різних умов її життєдіяльності, як звичайних, так і особливих.
Феномен здоров’я вивчають різні наукові дисципліни та одне з провідних місць належить психології здоров’я. Психічне здоров’я особистості можна визначити як багатовимірний феномен інтегрованості, гармонійності, гуманістичності та врівноваженості всіх аспектів бутя людини. В основі високорозвиненої особистості є психологічне благополуччя, а тому з метою комплексного підходу до саморозвитку варто зрозуміти основні складові психічного здоров’я та благополуччя.
Запорукою психічного здоров’я є усвідомлення необхідності глибинного самопізнання, корекції та пошуку шляхів самовдосконалення, самовизначення, реалізації творчого потенціалу.
Психологія здоров’я – це наука про психологічні причини здоров’я, про методи й засоби його збереження, зміцнення і розвиток. Психологіяздоров’я передбачає практику підтримки здоров’я людиною від її зачаття до смерті. Об’єктом цієї дисципліни з повною часткою умовності є здорова особистість.
Основним завданням навчальної дисципліни «Психологія здоров’я» є засвоєння студентами-медиками, зокрема лікарями-психологами, базових теоретичних знань та основних практичних навичок, необхідних для попередження різних психічних і психосоматичних захворювань, корекції індивідуального розвитку та адаптації до умов соціального життя, а також для створення умов щодо реалізації потенційних можливостей людини.
В навчальному виданні «Психологія здоров’я» викладено основні положення і проблеми, що стосуються психологічного забезпечення здоров’я особистості. Підручник складається з десяти розділів. На його сторінках представлено історію становлення психології здоров’я, теоретико-методологічні основи психології здоров’я людини; розглянуто психологічні фактори, що сприяють підвищенню рівня психологічного здоров’я людини.
Друге видання доповнене наступними темами: «Розвиток психології здоров’я в сучасному світі та Україні»; «Психопрофілактика педагогічної занедбаності, шкільної дезадаптації та дидактогенії у шкільній психологічній службі»; «Профілактика залежностей, девіантної та суїцидальної поведінки у роботі служби сім’ї та молоді»; «Психопрофілактика паніки в різних ситуаціях і в ковідний період»; «Професійний розвиток особистості в гендерному вимірі»; «Психологічне здоров’я медичного персоналу в професійній сфері паліативної та хоспісної допомоги»; «Сучасні методи психокорекції психічного та психологічного здоров’я»; «Емоційний інтелект як особистісний ресурс забезпечення психологічного здоров’я»; «Збереження психологічного здоров’я у воєнний час».
Підручник містить найрізноманітніші творчі запитання для роздумів, запитання для самоконтролю, контрольні тести, задачі, завдання для самостійної та індивідуальної роботи студентів. Практичним доповненням є вправи та методики дослідження.
Підручник адаптований до вимог навчальної програми у системі вищої освіти і, безумовно, сприятиме глибшому оволодінню матеріалом та систематизації знань студентів. Поданий із урахуванням сучасних методологічних підходів підручник характеризується доступністю викладу, а продуманість й оптимальність структури роблять його концептуально цілісним, оригінальним й актуальним виданням.
Електронна адреса Тимофієвої М. П. – timofieva.marina@bsmu.edu.ua
Номер телефону – +380506185767