Зміст і передмова

ЗМІСТ

ПЕРЕДМОВА .......................................................................................................... 7

1. ПРЕДМЕТ, ЗАВДАННЯ ТА МЕТОДИ КУРСУ ПСИХОЛОГІЇ

ЗДОРОВ’Я .............................................................................................................. 9

1.1. ІСТОРІЯ СТАНОВЛЕННЯ ПСИХОЛОГІЇ ЗДОРОВ’Я ....................... 9

1.2. РОЗВИТОК ПСИХОЛОГІЇ ЗДОРОВ’Я В СУЧАСНОМУ СВІТІ

ТА УКРАЇНІ .................................................................................................. 13

1.3. ПСИХОЛОГІЯ ЗДОРОВ’Я ЯК НАУКА, ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК З

ІНШИМИ ГАЛУЗЯМИ ЗНАНЬ .................................................................. 22

1.4. ПРЕДМЕТ, ОБ’ЄКТ, МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ПСИХОЛОГІЇ

ЗДОРОВ’Я ..................................................................................................... 24

1.5. ЗДОРОВ’Я ЯК СИСТЕМНЕ ПОНЯТТЯ ............................................. 26

1.6. МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕНЬ У ПСИХОЛОГІЇ ЗДОРОВ’Я ................... 33

2. ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

ОСОБИСТОСТІ .................................................................................................. 48

2.1. ЧИННИКИ ЯКІ ВПЛИВАЮТЬ НА ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ ............. 48

2.2. ПОНЯТТЯ ТА ЗНАЧЕННЯ АДАПТАЦІЇ В ПСИХОЛОГІЇ

ЗДОРОВ’Я ..................................................................................................... 54

2.3. СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА ДЕЗАДАПТАЦІЯ ......................... 62

2.4. ПОНЯТТЯ СТРЕСУ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ

НОРМАЛІЗАЦІЇ СТРЕСУ ........................................................................... 65

2.5. ПАТОГЕННА ПОВЕДІНКА ЛЮДИНИ ТА РОЛЬ

САНОГЕННОГО МИСЛЕННЯ ................................................................... 79

2.6. ВНУТРІШНЬООСОБИСТІСНИЙ КОНФЛІКТ ЯК КРИЗА

ГАРМОНІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ ............................................................... 85

2.7. ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ОСОБИСТІСНИЙ РЕСУРС

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ................................ 96

2.8. ДУХОВНІСТЬ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ПСИХІЧНОГО

ЗДОРОВ’Я ОСОБИСТОСТІ ...................................................................... 100

3. ПОНЯТТЯ ПРО ПСИХОГІГІЄНУ ........................................................... 114

3.1. ПРЕДМЕТ І ЗАВДАННЯ ПСИХОГІГІЄНИ ..................................... 114

3.2. З ІСТОРІЇ РОЗВИТКУ ПСИХОГІГІЄНИ .......................................... 118

3.3. ПСИХОГІГІЄНА ЦИРКАДІАННИХ РИТМІВ ТА ЗНАЧЕННЯ

СНУ ДЛЯ ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ........................... 131

3.4. ОСНОВНІ РОЗДІЛИ ПСИХОГІГІЄНИ ............................................. 143

3.4.1. ВІКОВА ПСИХОГІГІЄНА .............................................................. 147

3.4.2. ПЕДАГОГІЧНА ПСИХОГІГІЄНА АБО ПСИХОГІГІЄНА

ВИХОВАННЯ ТА НАВЧАННЯ ............................................................... 151

3.4.3. ПСИХОГІГІЄНА ПРАЦІ ТА КОЛЕКТИВНОГО ЖИТТЯ ........... 153

3.4.4. ПСИХОГІГІЄНА ПОБУТУ ............................................................. 159

3.4.5. ПСИХОГІГІЄНА СІМ’Ї І СЕКСУАЛЬНОГО ЖИТТЯ ................. 163

3.4.6. СПЕЦІАЛЬНА ПСИХОГІГІЄНА .................................................... 165

4. ПРОФІЛАКТИКА ПСИХІЧНОГО ТА ПСИХОЛОГІЧНОГО

ЗДОРОВ’Я .......................................................................................................... 173

4.1. ПОНЯТТЯ ТА ЗНАЧЕННЯ ПРОФІЛАКТИКИ ПСИХІЧНОГО

ЗДОРОВ’Я ................................................................................................... 173

4.2. ФОРМИ ТА НАПРЯМКИ ПСИХОПРОФІЛАКТИЧНОЇ

РОБОТИ ....................................................................................................... 176

4.3. ПРИНЦИПИ ТА МЕТОДИ ПСИХОПРОФІЛАКТИКИ У

ПСИХОЛОГІЇ ЗДОРОВ’Я ......................................................................... 184

4.4. ПСИХОПРОФІЛАКТИКА ДЕПРЕСИВНИХ ТА СТРЕСОВИХ

СТАНІВ, ПАНІКИ ТА НЕРВОВО-ПСИХІЧНИХ ПОРУШЕНЬ У

РОБОТІ МЕДИЧНОЇ СЛУЖБИ З ОХОРОНИ ПСИХІЧНОГО

ЗДОРОВ’Я ................................................................................................... 194

4.4.1.ПСИХОПРОФІЛАКТИКА ДЕПРЕСІЙ ТА ДЕПРЕСИВНИХ

СТАНІВ У РІЗНОВІКОВИХ ГРУПАХ .................................................... 194

4.4.2. ПСИХОПРОФІЛАКТИКА ПАНІКИ В РІЗНИХ СИТУАЦІЯХ

І В КОВІДНИЙ ПЕРІОД ............................................................................ 200

4.4.3. ПСИХОПРОФІЛАКТИКА НЕРВОВО-ПСИХІЧНИХ

ПОРУШЕНЬ ................................................................................................ 205

5. ПСИХОПРОФІЛАКТИКА ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я В РІЗНИХ

ВІКОВИХ ГРУПАХ .......................................................................................... 228

5.1. ПРОФІЛАКТИКА ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ

ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ТА МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ........................ 228

5.1.1. ПСИХОПРОФІЛАКТИКА ПЕДАГОГІЧНОЇ

ЗАНЕДБАНОСТІ, ШКІЛЬНОЇ ДЕЗАДАПТАЦІЇ ТА

ДИДАКТОГЕНІЇ У ШКІЛЬНІЙ ПСИХОЛОГІЧНІЙ СЛУЖБІ .............. 228

5.1.2. ДИТЯЧІ СТРАХИ ТА ТРИВОЖНІСТЬ ......................................... 236

5.2. ПРОФІЛАКТИКА ЗАЛЕЖНОСТЕЙ, ДЕВІАНТНОЇ ТА

СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ У ПІДЛІТКОВОМУ ТА

ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ .................................................................................. 246

5.2.1. ПРОФІЛАКТИКА АЛКОГОЛЬНОЇ, НАРКОТИЧНОЇ ТА

ТЮТЮНОЗАЛЕЖНОСТІ .......................................................................... 246

5.2.2. ПРОФІЛАКТИКА ІНТЕРНЕТ ТА КОМП’ЮТЕРНОЇ

ЗАЛЕЖНОСТІ ............................................................................................. 251

5.2.3.ПРОФІЛАКТИКА ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ............................ 259

5.2.4. ПРОФІЛАКТИКА СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ ..................... 265

5.3. ПРОФІЛАКТИКА ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я В ДОРОСЛОМУ

ТА ПОХИЛОМУ ВІЦІ ............................................................................... 276

5.3.1. ПСИХОПРОФІЛАКТИКА КУЛЬТОВОЇ ПСИХІЧНОЇ

ЗАЛЕЖНОСТІ ОСОБИСТОСТІ ................................................................ 276

5.3.2. ПСИХОЛОГІЧНА ПРОФІЛАКТИКА ПРОФЕСІЙНОГО

ВИГОРАННЯ У РОБОТІ СЛУЖБИ ПРОФОРІЄНТАЦІЇ ТА

ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ .......................................................................... 279

5.3.3. ПРОФІЛАКТИКА КРИЗИ ПЕРЕДПЕНСІЙНОГО ТА

ПЕНСІЙНОГО ВІКУ .................................................................................. 284

6. ПСИХОКОРЕКЦІЯ ПСИХІЧНОГО ТА ПСИХОЛОГІЧНОГО

ЗДОРОВ’Я .......................................................................................................... 297

6.1. ПСИХОЛОГІЧНА КОРЕКЦІЯ ........................................................... 297

6.2. ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ПСИХОКОРЕКЦІЇ .................................... 304

6.3. ІНДИВІДУАЛЬНА ПСИХОКОРЕКЦІЯ ............................................ 317

6.4. ГРУПОВА ПСИХОКОРЕКЦІЯ .......................................................... 331

6.5. ТРЕНІНГ, ЯК ГРУПОВА ФОРМА ПСИХОКОРЕКЦІЇ ................... 341

6.6. МЕТОДИ ПРОВЕДЕННЯ ПСИХОКОРЕКЦІЙНОГО

ТРЕНІНГУ ................................................................................................... 360

6.6.1. ГРУПОВА ДИСКУСІЯ У КОРЕКЦІЙНОМУ ТРЕНІНГУ ........... 360

6.6.2. ІГРОВІ МЕТОДИ У ПСИХОКОРЕКЦІЙНОМУ ТРЕНІНГУ ..... 363

6.6.3. МЕТОД «КЕЙС-СТАДІ» ................................................................. 369

6.6.4. МЕТОД «ДЕБРИФІНГУ СТРЕСУ КРИТИЧНОГО

ІНЦИДЕНТУ» ............................................................................................. 371

6.6.5. ПРОЕКТИВНИЙ МАЛЮНОК У ТРЕНІНГОВІЙ РОБОТІ ......... 376

6.6.6. МЕТАФОРИЧНІ АСОЦІАТИВНІ КАРТИ У

ПСИХОКОРЕКЦІЙНІЙ РОБОТІ .............................................................. 379

6.6.7. КАЗКА ЯК МЕТОД ПСИХОКОРЕКЦІЇ ........................................ 386

7. САМОРЕГУЛЯЦІЯ ОСОБИСТОСТІ В ПСИХОЛОГІЇ

ЗДОРОВ’Я .......................................................................................................... 399

7.1. ПОНЯТТЯ САМОРЕГУЛЯЦІЇ ТА ОСНОВНІ КОНЦЕПЦІЇ .......... 399

7.2. РОЛЬ САМОВИХОВАННЯ У САМОРЕГУЛЯЦІЇ .......................... 413

7.3. ВИДИ САМОРЕГУЛЯЦІЇ ................................................................... 419

7.3.1. АУТОГЕННЕ ТРЕНУВАННЯ (AT) ................................................ 419

7.3.2. РЕЛАКСАЦІЯ ................................................................................... 425

7.3.3. МЕДИТАЦІЯ ..................................................................................... 428

7.3.4. ДЕСЕНСИБІЛІЗАЦІЯ ...................................................................... 436

7.3.5. ОСОБЛИВІ СТАНИ СВІДОМОСТІ ............................................... 439

7.3.6. САМОНАВІЮВАННЯ ..................................................................... 446

8. ҐЕНДЕРНІ АСПЕКТИ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я

ОСОБИСТОСТІ ................................................................................................ 463

8.1. ПОНЯТТЯ ПРО ҐЕНДЕР ЯК СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ

КОНСТРУКТ ............................................................................................... 463

8.2. РОЛЬ ҐЕНДЕРНИХ СТЕРЕОТИПІВ У ФОРМУВАННІ

ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ........................................................................ 469

8.3. ҐЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ................ 475

8.4. ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ В

ГЕНДЕРНОМУ ВИМІРІ ............................................................................ 481

9. ПСИХОЛОГІЯ ЗДОРОВ’Я У ЛІКУВАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ............. 492

9.1. ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ТА НАПРЯМИ РОБОТИ МЕДИЧНИХ

ПРАЦІВНИКІВ У ЗБЕРЕЖЕННІ ПСИХІЧНОГО ТА

ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я НАСЕЛЕННЯ .................................... 492

9.2. ХАРАКТЕРНІ РИСИ СПІЛКУВАННЯ МЕДИЧНОГО

ПРАЦІВНИКА І ХВОРОГО ...................................................................... 499

9.3. ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗДОРОВ’Я МЕДИЧНОГО ПЕРСОНАЛУ В

ПРОФЕСІЙНІЙ СФЕРІ ПАЛІАТИВНОЇ ТА ХОСПІСНОЇ

ДОПОМОГИ ............................................................................................... 504

10. ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я У ВОЄННИЙ

ЧАС ...................................................................................................................... 515

10.1. ПСИХОЛОГІЯ ВОЄННОГО ЧАСУ ................................................ 515

10.1.1. ВІДЧУТТЯ ПРОВИНИ У ВОЄННИЙ ЧАС ................................. 521

10.1.2. ПРИЙОМИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ САМОДОПОМОГИ

У СХОВИЩІ ................................................................................................... 522

10.2. ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я

ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯ ...................................................................... 525

10.2.1. ПСИХОЛОГІЯ ОСОБИСТОСТІ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯ .. 527

10.2.2. ОСОБЛИВОСТІ ТА ВИДИ ПСИХОЛОГІЧНОГО СТАНУ

ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯ ...................................................................... 530

10.2.3. ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА

ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯ ...................................................................... 540

10.3. ПЕРВИННА ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ПІД ЧАС

ВІЙНИ .......................................................................................................... 544

10.4. ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ПОТЕРПІЛИМ ВІД ТОРТУР .. 549

10.5. ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ У

ВОЄННИЙ ЧАС.......................................................................................... 559

НАВЧАЛЬНО-ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ................................................. 567

ВІДПОВІДІ ДО ТЕСТІВ .................................................................................... 582

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ........................................................... 583

ПЕРЕДМОВА

 Здоров’я – це здатність добре виконувати свої життєві функції, необхідна умова активної та нормальної життєдіяльності людини. Здоров’я залежить від багатьох показників – стану середовища, умов життя, праці, соціального положення людини, набуття життєвої гармонійної цілісності психічного і тілесного компонентів. На жаль, сучасна українська людина зорієнтована не на запобігання та профілактику різних захворювань, а навпаки, на їх лікування.

Нині в Україні актуальність психічного здоров’я зумовлена реаліями життя. Сучасні умови життєдіяльності людини пов’язані з низкоюособливостей, які ставлять високі вимоги до індивідуально-психологічних властивостей і психічних функцій організму. В умовах трансформації українського суспільства особливої значущості набувають питання формування самодостатньої, цілісної та внутрішньо гармонійної особистості, однак на тлі суспільних негараздів, нестабільності повсякденних умов життя та труднощів пристосування до них, це є складним завданням. Сучасний світ через свою динамічність та суперечливість створює різноманітні проблеми для людини і владно втручається в її особистісний простір. Соціальний та техніко-технологічний прогрес спричиняє зростання негативного впливу на особистість різних чинників: збільшення повсякденних фізичних та психологічних навантажень; загострення почуттів страху, невизначеності, невпевненості, розгубленості, розчарування тощо. Все це негативно позначається на здоров’ї людини загалом і на психічному здоров’ї зокрема. Враховуючи те, що людське життя є найвищою суспільною цінністю, перед суспільством постає низка актуальних завдань, серед яких найважливішим є вирішення проблеми збереження здоров’я людини, в тому числі й психічного. Саме тому виникає потреба у пошуку шляхів збереження психічного здоров’я людини з урахуванням різних умов її життєдіяльності, як звичайних, так і особливих.

Феномен здоров’я вивчають різні наукові дисципліни та одне з провідних місць належить психології здоров’я. Психічне здоров’я особистості можна визначити як багатовимірний феномен інтегрованості, гармонійності, гуманістичності та врівноваженості всіх аспектів бутя людини. В основі високорозвиненої особистості є психологічне благополуччя, а тому з метою комплексного підходу до саморозвитку варто зрозуміти основні складові психічного здоров’я та благополуччя.

Запорукою психічного здоров’я є усвідомлення необхідності глибинного самопізнання, корекції та пошуку шляхів самовдосконалення, самовизначення, реалізації творчого потенціалу.

Психологія здоров’я – це наука про психологічні причини здоров’я, про методи й засоби його збереження, зміцнення і розвиток. Психологіяздоров’я передбачає практику підтримки здоров’я людиною від її зачаття до смерті. Об’єктом цієї дисципліни з повною часткою умовності є здорова особистість.

Основним завданням навчальної дисципліни «Психологія здоров’я» є засвоєння студентами-медиками, зокрема лікарями-психологами, базових теоретичних знань та основних практичних навичок, необхідних для попередження різних психічних і психосоматичних захворювань, корекції індивідуального розвитку та адаптації до умов соціального життя, а також для створення умов щодо реалізації потенційних можливостей людини.

В навчальному виданні «Психологія здоров’я» викладено основні положення і проблеми, що стосуються психологічного забезпечення здоров’я особистості. Підручник складається з десяти розділів. На його сторінках представлено історію становлення психології здоров’я, теоретико-методологічні основи психології здоров’я людини; розглянуто психологічні фактори, що сприяють підвищенню рівня психологічного здоров’я людини.

Друге видання доповнене наступними темами: «Розвиток психології здоров’я в сучасному світі та Україні»; «Психопрофілактика педагогічної занедбаності, шкільної дезадаптації та дидактогенії у шкільній психологічній службі»; «Профілактика залежностей, девіантної та суїцидальної поведінки у роботі служби сім’ї та молоді»; «Психопрофілактика паніки в різних ситуаціях і в ковідний період»; «Професійний розвиток особистості в гендерному вимірі»; «Психологічне здоров’я медичного персоналу в професійній сфері паліативної та хоспісної допомоги»; «Сучасні методи психокорекції психічного та психологічного здоров’я»; «Емоційний інтелект як особистісний ресурс забезпечення психологічного здоров’я»; «Збереження психологічного здоров’я у воєнний час».

Підручник містить найрізноманітніші творчі запитання для роздумів, запитання для самоконтролю, контрольні тести, задачі, завдання для самостійної та індивідуальної роботи студентів. Практичним доповненням є вправи та методики дослідження.

Підручник адаптований до вимог навчальної програми у системі вищої освіти і, безумовно, сприятиме глибшому оволодінню матеріалом та систематизації знань студентів. Поданий із урахуванням сучасних методологічних підходів підручник характеризується доступністю викладу, а продуманість й оптимальність структури роблять його концептуально цілісним, оригінальним й актуальним виданням.

Електронна адреса Тимофієвої М. П. – timofieva.marina@bsmu.edu.ua

Номер телефону – +380506185767